איך מנקים דייסון – המדריך לניקיון ותחזוקה של שואבי האבק של דייסון

אז יש לכם בבית את אחד משואבי האבק המתקדמים והמדוברים ביותר כיום – דייסון. כל הכבוד, עשיתם בחירה מעולה! אין ספק שהשגתם לעצמכם עוזר ניקיון מהשורה הראשונה. העיצוב המרהיב, הטכנולוגיה החדשנית ועוצמת הניקוי העילאית של דייסון הם כבר מזמן לא סוד, ובצדק מלא.

אבל חכו רגע, לפני שאתם שוכבים על זרי הדפנה ונותנים למכשיר הנוצץ הזה לעשות את כל העבודה לבד – יש עוד משהו ממש חשוב שאתם צריכים לדעת. כמו כל יצור חי, גם שואב האבק שלכם זקוק מדי פעם לטיפוח, ניקוי ותשומת לב כדי להישאר בשיא הכושר והיכולות שלו. ממש כמו מכונית ספורט משובחת, גם הדייסון צריך "טיפולים" שוטפים כדי להבטיח שימשיך לתפקד ולהרשים אתכם עוד שנים ארוכות.

ואל תדאגו, אתם ממש לא צריכים להיות מכונאים או מהנדסים כדי לעשות את זה נכון. המדריך הזה כאן בשבילכם, ללוות אתכם צעד אחר צעד בכל מה שקשור לניקוי, תחזוקה ופתרון בעיות נפוצות של שואבי האבק של דייסון. ביחד נלמד איך להתמודד עם כל סוגי הלכלוך והמכשולים, נגלה טיפים חשובים (וכמה דברים שכדאי להימנע מהם), ונדע בדיוק מתי ואיך לטפל בשואב כדי לשמור עליו במצב מנצח.

למה חשוב בכלל לנקות את הדייסון? הרי הוא כבר עושה עבודה מעולה!

זו שאלה נהדרת, וכנראה שרבים מאיתנו שואלים אותה את עצמם. הרי בשביל מה קנינו מכשיר חדשני ומתוחכם כל כך, אם בכל זאת נצטרך להתעסק עם הניקיון והתחזוקה שלו? האם ג'יימס דייסון לא הבטיח לנו פטנט חדשני שיעשה את החיים קלים יותר?

ובכן, התשובה היא כן ולא. נכון, שואבי דייסון מצוידים בטכנולוגיות מתקדמות שעושות עבודה מדהימה בשאיבת לכלוך ואבק מהבית שלנו. אין עליהם עוררין ביכולות הניקוי והסינון. אבל בדיוק כמו שאתנו – העור זקוק למגע אנושי מדי פעם, וגם השואב צריך שמישהו יתייחס אליו ברכות ויסייע לו להתנקות מכל מה שהצטבר בו עם הזמן.

וזה לא רק עניין של מראה אסתטי ונעים לעין (שזה כמובן גם חשוב). לניקוי של הדייסון יש השלכות מעשיות ממש על הביצועים, היעילות ואורך החיים שלו לטווח הארוך. הנה כמה דוגמאות:

1. התמלאות של מיכל האבק – ברור שבשלב מסוים, כמות האבק, הפירורים ושאר הלכלוך שנשאב פנימה תגיע למקסימום. מכאן, עוצמת השאיבה תתחיל להיחלש, ונצטרך להפעיל יותר כוח רק בשביל לנקות כמו קודם.

2. סתימה של צינורות ומברשות – שערות, שאריות בד וסיבים שמצטברים על פני זמן עלולים לחסום את מעברי האוויר ולמנוע מהשואב לתפקד במיטבו. ככה נאבד יניקה, ונצטרך לעבוד יותר קשה בשביל אותן תוצאות.

3. ירידה בתפקוד המנוע – כל המנגנונים הפנימיים של הדייסון צריכים מרווח ואוורור כדי לעבוד כמו שצריך. הצטברות של אבק ולכלוך בחלקים הפנימיים יכולה בסופו של דבר להוביל לנזקים, חוסר יעילות ואפילו תקלות של המנוע והמערכת כולה.

4. פגיעה במערכות הסינון – הפילטרים המתקדמים של דייסון הופכים אותו לשואב אידיאלי לאלרגיות ורגישויות, אבל הם דורשים גם ניקוי ושטיפה כדי להישאר יעילים באמת. אבק שנדבק ומצטבר בהם לאורך זמן ישבש בסוף את פעולת הסינון.

5. שחיקה של החומרים לטווח הרחוק – כל החלקים, הבדים והאטמים של הדייסון מיועדים לעמוד בלחץ ושימוש ממושך, אבל הם לא בני אלמוות. ככל שנקפיד על ניקיון שוטף ומונע, ככה נאריך את תוחלת החיים שלהם ונדחה את הצורך בהחלפה.

אז אתם רואים, לא מדובר רק בפינוק או גחמה מיותרת. ניקוי הדייסון מבפנים ומבחוץ הוא צורך אמיתי שמשפיע על האיכות, היעילות ועל חוויית השימוש הכוללת שלכם לאורך זמן. ועכשיו כשאנחנו יודעים למה זה כל כך קריטי, בואו נלמד סוף סוף איך עושים את זה נכון.

איך מנקים דייסון

אז כמה פעמים ובאיזו תדירות צריך לנקות בעצם?

כמו שאתם בטח מבינים עד עכשיו, אין תשובה אחת מדויקת לשאלה הזאת. תדירות הניקוי תלויה מאוד בכמה גורמים ספציפיים שקשורים אליכם, לבית שלכם ולסביבה:

  • כמות השימוש בשואב – ככל שהדייסון עובד יותר שעות ומנקה יותר שטחים, כך הוא צובר יותר לכלוך ודורש יותר טיפול שוטף. בית שמנקים כל יום לא דומה לדירת רווקים שרואה שואב פעם בשבוע.
  • סוג וכמות הלכלוך – ברור שבית עם ילדים, חיות מחמד או שטיחים עבים יצבור הרבה יותר אבק, שערות ופירורים מאשר סביבה סטרילית של רצפות חלקות. וגם המיקום הגיאוגרפי משנה – אזור מדברי ייצר יותר חול ואדמה מאשר עיר לחה.
  • גודל הבית ומספר החדרים – שוב, שטח מחייה ענק עם הרבה פינות ומשטחים שונים ידרוש ניקיון בתדירות גבוהה יותר מאשר דירה צנועה של שני חדרים. יש פשוט יותר מה לנקות ויותר מרחב שהאבק מצטבר בו.
  • רגישויות ואלרגיות – אם אתם או מישהו בבית סובל מאלרגיות קשות לאבק או לקרדית האבק, תרצו בוודאי לנקות את הדייסון לעתים קרובות יותר כדי למנוע הצטברות של מזהמים שעלולים לגרות את דרכי הנשימה. כאן זה כבר עניין בריאותי.

אבל עדיין, בואו ננסה לתת איזשהו מספר מוחלט כדי שתצאו מפה עם מושג בסיסי. ברוב המקרים, מומלץ לפחות:

  • לרוקן את מיכל האבק אחרי כל שימוש או כשהוא מתמלא עד שני שליש מהקיבולת שלו.
  • לנקות את המברשות והמתאמים אחת לשבוע בערך, או אחרי כל פעם ששאבתם הרבה שערות, בדים דביקים או לכלוך רטוב.
  • לשטוף את הפילטרים הניתנים לשטיפה ולהחליף את מסנני ה-HEPA אחת ל-3 חודשים בערך, לפי ההוראות הספציפיות של הדגם.
  • וכמובן, לתת "טיפול" מקיף ויסודי של פירוק וניקוי כל החלקים אחת ל-6 חודשים לפחות, או כל פעם שמרגישים ירידה בעוצמה.

אלה כמובן המלצות כלליות, וכדאי תמיד לעיין גם בחוברת ההפעלה של הדגם הספציפי שלכם. אבל גם אם אתם מנקים רק פעם ברבעון – זה עדיף פי אלף מכלום. העיקר שתיכנסו לשגרה ולהרגלים קבועים של תחזוקה. הדייסון שלכם יגיב לזה בחיבה, אני מבטיח.

הדרך הנכונה לנקות דייסון - מדריך פעולה שלב אחר שלב

טוב, אז אחרי כל ההקדמות והתיאוריות, הגיע הזמן להתחיל ללכלך את הידיים (רק כדי שנוכל אחר כך לנקות אותן יפה עם הדייסון). אבל לא סתם במקרה – לפי תכנית סדורה ומובנית שתעבור אחד אחד על כל החלקים החשובים. אז בואו נצא למסע הניקיונות הגדול, שלב אחרי שלב! (שימו לב – פירוט ההוראות מתאים לרוב שואבי האבק האלחוטיים ושואבי המוט של דייסון, אבל בדקו שזה מתאים גם לדגם הספציפי שלכם).

שלב 1 - ריקון מיכל האבק

המשימה הראשונה והכי בסיסית, כמובן. פותחים את המיכל בלחיצת כפתור או דריכה על הידית (לפי הדגם), מחזיקים אותו מעל פח האשפה, ולוחצים על הקליפס בתחתית כדי לשחרר את המכסה ולרוקן את כל התכולה. בהזדמנות זו, כדאי לבדוק גם את החלק הפנימי של המיכל ולוודא שאין חסימות או הצטברויות קשות במיוחד. אם הכל נראה תקין – סוגרים בלחיצה קלה וזהו, אפשר להמשיך.

איך מנקים דייסון

שלב 2 - ניקוי המברשות והמתאמים

הצעד הבא הוא טיפול במברשות האיסוף והמתאמים השונים שמתחברים לצינור ולראש השאיבה. זה אולי החלק הכי מלוכלך והכי מרתיע, כי פה מצטברים כל השערות, השאריות והסיבים שנתפסו תוך כדי הניקיון. אבל אל דאגה, זה גם די פשוט וקל לטיפול:

  • נתקו את המברשת או המתאם מהשואב (בד"כ בסיבוב או לחיצה על כפתור שחרור).
  • הסירו בעדינות את השערות והסיבים הגדולים שנכרכו על הגלגלת או הציר, עם היד או בעזרת מספריים.
  • השתמשו במברשת קשיחה או מקלון אוזניים כדי לשחרר לכלוך ואבק שנתקעו בין הזיפים והמברשות.
  • במקרה של לכלוך שומני או דביק במיוחד, ניתן להשרות את המברשות בתמיסה של מים חמים וסבון כלים למספר דקות, ואז לשפשף עם מברשת קטנה עד להסרה מלאה.
  • לסיום, שטפו את כל החלקים מתחת למים זורמים והניחו לייבוש מלא לפני חיבור מחדש לשואב.

שלב 3 - ניקוי הפילטרים

עכשיו הזמן לפנק קצת את מערכות הסינון שעושות עבודה כל כך חשובה. במרבית דגמי הדייסון יש שילוב של פילטר רשת ופילטר HEPA שניתנים לשטיפה ולשימוש חוזר. הנה איך מתייחסים אליהם:

  • הוציאו בזהירות את הפילטרים מהתושבת שלהם בשואב (שוב, בד"כ בסיבוב או משיכה).
  • נערו אותם היטב מעל פח האשפה כדי להסיר כמה שיותר אבק ולכלוך בשלב הראשון.
  • שטפו את הפילטרים מתחת לזרם מים פושרים, עד שהמים היוצאים יהיו נקיים לחלוטין. אל תשתמשו בחומרי ניקוי!
  • סחטו בעדינות את עודפי המים (בלי למעוך או לפגוע במבנה) ואפשרו לפילטרים להתייבש באופן טבעי ל-24 שעות לפחות, לפני שמכניסים בחזרה למקומם.
  • שימו לב שבחלק מהדגמים צריך מדי פעם להחליף לגמרי את פילטר ה-HEPA (בערך פעם ב-6 חודשים), אז בדקו את ההוראות.

שלב 4 - ניקוי יסודי של הגוף והחלקים

כשסיימנו עם החלקים הפנימיים ומערכות הסינון, נשאר לנו "רק" לנקות את כל החלק החיצוני של הדייסון, שגם הוא צובר אבק ולכלוך עם הזמן. ומכיוון שזה גם החלק הכי גלוי לעין, ממש חשוב שישאר מבריק ונוצץ כמו חדש. אז איך עושים זאת?

  • ראשית, ודאו שהשואב מנותק מהחשמל ושכל החלקים האחרים (מיכל, פילטרים, מברשות) הוסרו.
  • השתמשו במטלית מיקרופייבר יבשה או במברשת רכה כדי לנגב ולהסיר אבק ולכלוך מכל המשטחים החיצוניים – גוף המכשיר, צינור, ראש השאיבה, ידית וכו'.
  • עברו גם על חריצים, תפרים וחלקים צרים עם מברשת ניקוי עדינה, כדי לשחרר גם משקעים עמוקים יותר.
  • במקרה של כתמים או לכלוך שומני על המעטפת, ניתן להשתמש בעט ניקוי עדין או מטלית לחה (סחוטה היטב!) כדי לנגב אותם, ולייבש מיד עם מגבת נקייה.
  • אל תשתמשו בכימיקלים חזקים, חומרי הברקה או חומרי סיכה על החלקים החיצוניים – הם עלולים לפגוע בגימור המיוחד ובאיכות הפלסטיק.

שלב 5 - בדיקה וטיפול בתקלות נפוצות

עכשיו כשסיימנו את כל שלבי הניקוי, ולפני שמחברים הכל בחזרה – זה הזמן האידיאלי לבצע כמה בדיקות של תפקוד ולנסות לאתר בעיות נפוצות שיכולות להשפיע על הביצועים. למשל:

  • בדקו אם יש סדקים, חורים או נזקים כלשהם בצינור, במכל האבק או בכל חלק אחר. דליפות אוויר יפגעו קשות בעוצמה וביעילות של השאיבה.
  • וודאו שכל החיבורים והחלקים מחוברים היטב ובצורה מלאה – שוב, כל פרצה קטנה תגרום לאיבוד כוח ולחץ.
  • בדקו את גלגלי המברשות וודאו שהם מסתובבים בצורה חלקה וללא הפרעה. הם חלק קריטי במנגנון האיסוף והניקוי.
  • אם השואב שלכם נטען – בדקו את חיבור המטען, נורית הסוללה והטענה מלאה. סוללה לא תקינה היא אחת הסיבות הנפוצות לביצועים ירודים.
  • הקשיבו לצלילים חריגים או רעשי מנוע מוזרים בזמן ההפעלה – הם יכולים להעיד על מנגנון פגום או חסימה עמוקה שצריך לטפל בהם.

אם אתם מרגישים שמשהו לא כשורה, ויש ירידה משמעותית בעוצמת היניקה, גם אחרי הניקוי המלא – אל תתעלמו או תתייאשו. נסו קודם כמה דברים פשוטים כמו לפרק ולהרכיב שוב את כל החלקים, לבדוק את כל הערוצים לסתימות, ולוודא שאין כיפופים או מעיכות בצינור ובמתאמים. הרבה פעמים, הבעיות האלה קורות בגלל חסימה של ערוץ האוויר איפשהו בדרך.

במקרים מסובכים יותר, אל תתביישו להתייעץ עם מוקד השירות והתמיכה של דייסון – הם תמיד ישמחו לעזור ולהציע פתרונות. בשביל זה הם שם, בשבילכם.

דברים שחשוב לא לעשות בניקוי של דייסון!

אחרי שלמדנו את כל הצעדים הנכונים, בואו נקדיש רגע גם לכל הדברים שאסור בשום פנים לעשות בזמן הניקוי של דייסון. כי גם בתחום הזה, טעות אחת קטנה יכולה לגרום לנזקים גדולים מאוד:

1. אף פעם אל תטבלו או תנקו את המכשיר כולו במים – הדייסון אמנם מיועד לשאיבת אבק, אבל הוא לא אוהב להתרחץ בעצמו. מים שחודרים פנימה עלולים לגרום לקצר חשמלי ולהרוס את כל המערכת האלקטרונית. רק חלקים נשלפים וצינור ניתן לשטוף בזהירות.

2. אל תנסו לפתוח בכוח או לפרק לחלקים את המנוע או את המארז הפנימי. חוץ מזה שתאבדו מייד את האחריות, סביר להניח שגם תגרמו נזק בלתי הפיך למנגנונים העדינים בפנים. רק טכנאי מוסמך אמור להיכנס לאזורים האלה.

3. אל תשתמשו במברשות קשיחות מדי או בכלים חדים לניקוי המשטחים והחלקים. שריטה עמוקה או שבר בפלסטיק לא רק יפגמו במראה של הדייסון, אלא גם יצרו נקודות תורפה שדרכן ייכנס לכלוך ואבק חדש. עדינות, אנא.

4. אל תייבשו את הפילטרים הרטובים עם מייבש שיער חם או מכשירי חימום אחרים. הטמפרטורה הגבוהה עלולה לעוות, להמיס או לשרוף את החומרים העדינים מהם הם עשויים. רק ייבוש טבעי באוויר הפתוח, גם אם זה אורך הרבה זמן.

5. אל תנסו להפעיל את הדייסון אם הפילטרים או המיכל לא יבשים לגמרי. לחות בתוך מערכות הסינון והאיסוף היא להזמנה פתוחה לעובש ולחיידקים להתפתח שם בקלות. וגם אם זה לא יהרוס את המכשיר – זה בטוח לא בריא לשאוף אל תוך הבית…

תמונה של יונתן שרון
יונתן שרון

מומחה בתחום שואבי האבק, עבד ברשת מוצרי החשמל המובילה בישראל במחלקת שואבי האבק. במשך השנים הרבות בתחום צבר ניסיון רב בדגמי שואבי האבק המומלצים, התכונות החשובות בשואבי האבק והתאמה של המוצר הנכון על פי הצורך שלכם. יונתן החליט לשתף את הידע והניסיון שלו לכולם באתר "מרכז שואבי האבק" ולעזור לכם לבחור נכון

הסקירות האחרונות
המדריכים האחרונים